Girne Üniversitesi Denizcilik Fakültesi, Gemi Makineleri İşletme Mühendisliği Bölüm Başkanı, Uzakyol Baş Mühendisi Volkan Varışlı’nın otonom araştırma teknesi projesi İstanbul Deniz Ticaret Odasının (DTO) düzenlediği 2. Denizci Millet, Denizci Ülke Fikir ve Proje Yarışmasında birincilik ödülüne layık görüldü.
Edinilen bilgiye göre Deniz Ticaret Odası’nın “Denizci Millet ve Denizci Ülke” vizyonu çerçevesinde 2 yılda bir düzenlediği ve Türk denizcilik sektörünün yenilikçi milli fikirler, projeler, sistemler ve teknoloji ile bir araya getirilmesi ve denizciliğin daha ileri noktalara çıkarılarak dünya ticaretinde daha yüksek seviyelere erişmesinin sağlanmasını amaçlayan yarışmasına bu yıl 19 proje sahibi başvuruda bulundu.
Akademisyenlerden oluşan jürinin değerlendirmesi sonrasında 7 proje finale kalırken yapılan sunumların ardından final jürisi değerlendirmelerinin sonucuna göre 3 isim dereceye girdi.
Girne Denizcilik Fakültesi’nden Volkan Varışlı’nın “Sürdürülebilir, Çevreci, Otonom, Dinamik Pozisyonlanabilen Bilimsel Yüzey Araştırma Teknesi Tasarımı” isimli projesi birincilik ödüllünü alırken Yunus Emre Şenol’un “ VRA Model-Artan deniz trafiği neticesinde yaşanan karaya oturma ve çatışma risklerini en aza indirgeyen risk analiz modeli” ikinciliğe ve Enes Karaoğlu’nun “ Pressure Gain- Titreşim üzerinden enerji kazanımı” adlı çalışması da üçüncülüğe layık görüldü.
Deniz Ticaret Odası’nda 07 Temmuz 2022 tarihinde düzenlenen ödül töreninde Volkan Varışlı ödülünü DTO Yönetim Kurulu Başkanı Tamer Kıran’dan teslim aldı.
Konuya ilişkin bilgi veren Uzakyol Baş Mühendisi Volkan Varışlı, başvuruları Mart ayında tamamlanan söz konusu yarışmaya katılan ve düşük su derinlikli, kıyısal deniz araştırmalarında kullanılması planlanan deniz dronunun geçen süreçte prototip olarak tasarlandığını ve Ağustos ayında Avrupa Birliği projesinde kullanılacak olan asıl teknenin üretiminin de tamamlanmak üzere olduğunu açıkladı.
Kompozit-fiber malzemeden, üç gövdeli olarak tasarlanan teknenin üretiminin Girne Üniversitesi Gemi Makineleri Laboratuvarında Denizcilik Fakültesi öğrencilerinin emekleriyle gerçekleştirilmekte olduğunu kaydeden Varışlı, güneş enerjisi panelleriyle kendi hareket enerjisini üretebilen teknenin su altı ve su üstünde toplanan verileri uzak bilgisayarlara online aktarabildiğini, alan olarak belirlenmiş bölge üzerinde kendi tarama planını yapabildiğini ve değişken hava-deniz koşullarına göre kendi rotasını güncelleyebildiğini ifade etti.
Uzakyol Baş Mühendisi Volkan Varışlı planlanan zaman aralığında kendiliğinden harekete geçebilen ve kalkış noktasına geri 1,5 m/s hızla dönebilen teknenin toplam 39 kg. gövde ağırlığıyla literatürdeki en hafif tekne olma özelliğinin yanı sıra seri üretime imkan sağlanması amacıyla üç boyutlu printerlarda üretilecek şekilde tasarlandığını vurguladı.
Poseidon Delta (Δ) ismi verilen bilimsel araştırma teknesinin hidrodinamik planları ve kontrol-otomasyon sistemlerini de tasarlayan Volkan Varışlı, teknenin kısıtlı maddi olanaklarla deniz araştırmaları yapan bilim insanlarına adandığını ifade etti. Varışlı, teknenin Akdenizin asidifikasyonu konusunda yapılan araştırma literatürüne katılması amacıyla ilk olarak Lapta-Alsancak Vermetid Reefi ve Kuzey Kıbrıs Posidonia Oceanica bölgesel haritalama çalışmalarında kullanılacağını aktardı.
Projenin kazandığı büyük ödülün de, yaklaşık 3,5 yıldır süren tasarıma literatür araştırmaları ve final üretim yönünden destek olan öğrencilere maddi destek olarak aktarılmakla birlikte, teknenin sualtı sensörlerinin alımı için kullanılacağını dile getiren Uzakyol Baş Mühendisi Varışlı, Denizcilik Fakültesi olarak bu tarz Ar-Ge projelerini tam üyelik aşamasında oldukları Uluslararası Denizcilik Üniversiteleri Birliği (IAMU) üyeleri ile ortak çalışmalar yaparak sürdürmeyi de amaçladıklarının altını çizdi.